Deel 1: Ontdek hoe je takenlijstjes afkrijgt , zonder een (te) vol hoofd te krijgen

Wat zijn alle dingen die je nog moet doen en in-je-hoofd-hebt-zitten-lijst?

Vaak hoor ik mijn klanten alles benoemen wat er zoal nog moet gebeuren in huis.

Dat zit dan allemaal in hun hoofden gestopt.
Dat moet dan allemaal onthouden worden, naast al het andere.

Dat is vaak een hele bult aan informatie waar je hoofd super vol van wordt.
Je wilt een minder vol hoofd? Ik heb er 2 blogs over geschreven om jou te helpen naar meer rust, ruimte en overzicht. Niet alleen in je huis, maar ook in je hoofd.

Wat doe je als eerste?

Punt 1 Maak een lijst

1 Schrijf alles op wat je nog moet doen volgens jou: maak er in een schriftje, of notitieblok een mooie lijst van. Schrijf dus vooral al die dingen op die je uit je hoofd wilt hebben. Je wilt immers ruimte in je hoofd creƫren.

2 Alles wat je in je hoofd hebt zitten: Alles wat je in je hoofd wilt onthouden zorgt voor ruis. Ruis bij de dagelijkse dingen die al genoeg van je vragen. Het opvoeden van je kinderen, je uitdagende baan en je huishouden (met alles eromheen). Het kan zijn dat je eerder alles heel goed kon onthouden, maar die ruis halen we eruit.

3 Maak daarom ook een rondje door je huis: Wanneer je door de ruimtes in je huis loopt kom je vast nog wel meer dingen tegen die ook nog gedaan moeten worden. Bijvoorbeeld boeken terug naar de bieb of dat knoopje aan je favoriete blouse te naaien. Ook deze dingen voeg je aan je lijst toe. Voeg geen dingen zoals taken in het huishouden toe. Deze kun je het beste op een bord in de keuken hangen als jou dit meer houvast geeft.

4 Belangrijke grotere dingen, maar ook de kleine dingetjes: Tijdens je loopje door je huis kom je de kat tegen. ‘Oh ja, die moet nog een vlooienband om en wormentabletten’. Zo zie je, het kan van alles zijn.

5 Dit wordt een mooie (lange) lijst: De lijst wordt op deze manier een mooie (lange) lijst waar alles opstaat wat nog jouw aandacht nodig heeft. Het ene met wat meer tijd en aandacht dan het andere. Nu staat het op papier en zit alle informatie over alle taakjes niet meer in je hoofd. Dit alleen al zou al meer rust in je hoofd moeten geven.

Als je volgens jou alles opgeschreven hebt ben je op het volgende punt belandt.

Punt 2 Ga cijfers uitdelen

Zet nu voor de urgente taken de nummer 1: Je hebt een mooie lange lijst gemaakt van alles wat in jouw hoofd, maar ook in jouw huis nog aandacht van je vraagt. Het kunnen kleine of grotere taken zijn. Super urgente taken geef je deze in je lijst een nummer 1. Urgent= niet langer kunnen wachten dan 1 of 2 dagen.

Zet nu voor de belangrijke taken de nummer 2: Deze taken zijn niet onbelangrijk, maar mogen binnen 1, max. 2 weken gedaan worden.

Zet nu voor de minst belangrijke taken de nummer 3: Makkelijke stap. Deze taken zijn overgebleven nadat je de cijfers 1 en 2 hebt uitgedeeld. Deze minst belangrijke taken die mogen wat jou betreft ook over een half jaar nog wel gedaan worden. Stel dat er nu heel veel nummers 3 overblijven, kun je je afvragen of dit is wat je wilt. Ook voor het lijstje met de nummers 3 kun je weer hetzelfde truckje doen. Of ik geef je een andere manier om af te komen van alles wat jij nog denkt te willen en moeten doen. Dit in een andere blog.

De eerste twee stappen zijn gezet

  • je hebt een lijst gemaakt
  • je hebt cijfers uitgedeeld

Nu komt het een na belangrijkste. Het verwerken van de taken. Dit is een stap die cruciaal is voor het slagen van je stappenplan. In het volgende blog vertel ik je meer over het verwerken van de taken en het plannen in je agenda en het werkelijke doen.

Lees je weer mee?