Deel 2: Ontdek hoe je takenlijstjes afkrijgt , zonder een (te) vol hoofd te krijgen

Ha, wat fijn, je leest weer mee! Wil jij ook klaar zijn met al die losse taakjes die maar in je hoofd blijven zeuren. En die ervoor zorgen dat er zoveel ruis in je hoofd zit dat je sneller moe bent en niet alert en misschien een ietsie pietsie minder aardige moeder/vrouw bent zo-nu-en-dan? Lees dan verder met mij mee.

In de vorige blog heb je al je stinkende best gedaan op een lijst en heb je cijfers mogen geven. Ik weet niet hoe jij dat vond, maar ik vind het altijd erg leuk om cijfers aan iets te mogen geven. Ik hoop dat de volgende stappen van dit plan je eveneens goed afgaan.

We gaan de taken uitwerken. Dit punt is cruciaal voor het slagen van dit plan om takenlijstjes af te krijgen, zonder een (te) vol hoofd te krijgen.

Punt 1 Uitwerken van de taken

  • kies een taak met nummer 1
  • schrijf deze taak op een lege bladzijde in je notitieboek
  • schrijf onder deze taak wat je nodig hebt om deze taak te doen
  • denk aan: hoeveel tijd nodig, hulp van anderen, afspraak maken, bellen,

Punt 2 Plannen van de taken

  • tel de benodigde tijd op die je nodig hebt voor deze taak
  • (bel)afspraak nodig voor deze taak? Maak tijd vrij
  • kijk in je agenda wanneer binnen 3 dagen max. tijd kunt maken voor deze taak
  • plan deze taak in je agenda

Doe dit precies zo met alle taken in je lijst die het nummer 1 van jou hebben gekregen. Deze taken met nummer 1 zijn immers urgent en kunnen niet langer dan 3 dagen max. uitgesteld worden. Het is dus super belangrijk (lees urgent) dat deze taken in je agenda terecht komen.

Punt 3 Uitvoeren van de taken

Dit is de belangrijkste stap van het plan. De uitvoering. Houd bij het lezen van je agenda in de gaten dat het doel dat je beoogt voor jou van wezenlijk belang is. Immers: ‘Je wilde takenlijstjes afkrijgen, zonder het krijgen van een (te) vol hoofd toch?!’

Misschien kun je jezelf eraan herinneren in je agenda door je doel er met vette letters gewoon bij te vermelden. En welke woorden jij eraan geeft is natuurlijk helemaal aan jou.


Dit zover wat betreft de nummers 1 van de lijst. De nummers 2 op de lijst die plan je een week later in je agenda en de nummers 3 plan je pas over een half jaar in je agenda. Op dezelfde manier zoals ik het je hierboven heb uitgelegd.

Natuurlijk komen er elke dag, of wekelijks nieuwe taken bij. Daar maak je dan een nieuwe lijst voor. Dit kan wederom in je notitieboek. Ben je meer op je mobiele telefoon? Een handige app die je voor takenlijstjes (maken) kunt gebruiken is dan: Trello.

Succes! Heb je nog vragen over deze 2 blogs? Stuur mij dan een bericht via: info@lotusruimtop.nl

Geef een reactie