Langer plezier van je opruimklus

Als we opruimen maken we ook direct goed schoon.

Stel je begint met het schoonmaken van een aanrechtkastje. Dan zorg je eerst voor een opgeruimd aanrecht.

Je werkt met 3 dozen. Je pakt alles eruit en sorteert je spullen. Bewaren (1), wegdoen (2) of ergens anders (3) opruimen.

Vervolgens pak je een sopje erbij om het kastje van binnen maar ook de buitenkant een flinke poetsbeurt te geven.

Het werken met de 3 dozen heeft beslist voordelen:

  • Je blijft op de plek waar je opruimt
  • Je hebt 3 keuzes voor opruimen: bewaren, wegdoen, elders. Zo hoef je niet na te denken over andere keuzes
  • Stel, het is een grotere opruimklus en je krijgt het niet direct klaar, dan kun je de 3 dozen ergens aan de kant zetten en het volgende vrije moment weer verder gaan.

Zo zie je dat je meerdere dingen nodig hebt voor een simpel opruimklusje.

  • Emmer met sop en doekje en droogdoek
  • Een leeg aanrecht
  • Een doos of tas voor spullen die naar de Kringloop gaan (weg)
  • Een doos of bak voor spullen die elders opgeruimd dienen te worden (elders)
  • Afvalbak voor papier, plastic en restafval
  • Een doos voor bewaren (bewaren)
  • Stofzuiger (?)

Daarnaast Zijn de volgende items onmisbaar om je klus naar volle tevredenheid te klaren.

  • Timer (voor diegene die tijd inschatten lastig vindt)
  • Tijd en ruimte dit klusje te kunnen doen (check je agenda)
  • Notitieboekje + pen*
  • Traktatie in de vorm van een kopje thee of een glas limonade
  • Notificaties op je telefoon uit zetten (als je snel wordt afgeleid)

Door op deze manier op te ruimen en schoon te maken, zul je voor een langere tijd een schoon en opgeruimd huis hebben. En of je dit nu toepast voor een keukenkastje of voor je hele kledingkast..

Je hebt er langer plezier van.

Nu is het alleen nog een kwestie van onderhouden.

*Notitieboekje + pen zijn ervoor om tijdens het opruimen dingen te kunnen noteren die je tegenkomt en nog moet doen of dingen die je zomaar te binnen schieten. Dat worden dan taakjes om over te nemen in je agenda.